2016. január 8., péntek

A multiplikátoros orsó alapos karbantartása

A tél szobába zavar ilyenkor minden horgászt, s a kitartó téli horgászok is bent kuksolnak, hisz nem tisztázódott még le honnan, kitől lesz engedélyük erre az évre. A meleg fűtött szobákban előkerülnek a nyáron oly sok halat látott felszerelések, s kisebb nagyobb karbantartások, javítások emésztik fel azt a kevés időt, amely amúgy a vízparton találna sokunkat. Most egy olyan embernek szeretnék teret engedni, olyan ember szaktudását szeretném megmutatni, aki ismert és sok helyen elismert a multi orsók világában. Át is adom neki a szót:

Üdvözlök mindenkit ezen a havas hideg téli napon, Tóth Jánosnak hívnak, több kedves horgász ismerősöm kérésének eleget téve írok pár sort a multi orsók teljes karban tartásáról.


Egy Abu ambassadeur 4601 C3 típusú szinkronizált szálvezetős henger multin szemléltetném a téli alapos karban tartás részleteit, nem minden fénykép lett profi, de a telefonomtól ennyi telik. 2 féle karban tartás van nézeteim szerint, az alapvető..: horgászat után letakarítja az ember az orsót és leolajozza azokat a pontokat, amit a gyártók is ajánlanak, nevezetesen a dob  tengely 2 végét, és a szálvezető szerkezetet, a csúszkát és a worm shaft tengelyt,ezt bárki meg tudja tenni az orsó fontosabb szerkezeti elemeinek megbontása nélkül. A gyártók adnak is egy-egy fiola olajat általában az orsó mellé gyárilag, hogy ezt ki is tudjuk vitelezni bármikor, még akár a vízparton is. Elérkezik a szezonba egy olyan pont, általában télen, amikor (használattól függően persze ) , fontos lehet az orsó teljes kitakarítása és a meghajtó fogas kerekek, és  egyéb forgó-gördülő elemek kenése. Nézzük hát hogyan történik mindez, szükséges egy tiszta nyugodt hely, szerszámok, törlő kendők és természetesen kenő anyag, amit az orsóba teszünk majd, nevezetesen megfelelő zsír és olaj.


Az orsót kívülről természetesen megtisztítottam. A hajtási oldal felől található 3 nagyobb csavar, ez fogja össze a nagyobb szerkezeti elemeket, az orsó hajtási oldalát, és a keretet, ami az orsót tartja a boton, és össze fogja, (benne a dobbal) , és a jobb oldali takaró lemezt tartja, alatta a szinkronizáló mechanika hajtásával. A  csavarok kilazítása után látható a dob oldalán a röpsúlyos fék,  ez ha tiszta sok dolgunk nincsen vele, vigyázzunk a röpsúlyokra. Látható még a dob csapágya is, ha ez nem morog nem ad dobás-hajtás közben furcsa mormogó hangokat, akkor nincsen különösebb dolgunk vele, ha igen, akkor párban cseréljük idővel.
Miután a jobb oldalon is leszereltünk 3 kis csavart, lejön az oldaltakaró lemez, benne a fogas kerekekkel, külön csak maga a keret lesz a kezünkben, a szálvezető rendszerrel. mindent alaposan takarítsunk meg, erre jó egy ecset ,  illetve Szilvia papír törlő a barátunk..:) Látható egy kis bronz fogas kerék, és egy alatta lévő alátét elem, ezt pattintsuk ki, és szét fog jönni a szálvezető és a worm shaft tengely.Természetesen a pawl, körmös kapaszkodó bütyök kupakját is vegyük le a szálvezető alján..
Látható a worm shaft tengely és a lewer winder többi eleme, ezeket alaposan tisztítsuk meg, törüljünk meg minden szennyeződéstől. Fontos a worm shaft tengely végének a gondos tisztítása és kenése, a hornyok kitakarítása. Miután végeztünk szereljük össze. Egy ecset és némi tiszta alkohol pl seb-benzin jól jöhet.
Takarítás után már másként néz ki a helyzet, szereljük össze szépen gondosan megkenve mindenhol, én erre szilikonos zsírt használok. Mivel dobás és tekerés közben is jár a szálvezetőnk, ez a szerkezet fokozottan igényli a kenést, év közben lehet pótolni a szilikon zsírt és olajozni a csúszkát természetesen. Lehetőleg mindig tartsuk tisztán, ez a dobás táv szempontjából is fontos lehet.
Most nézzünk bele a jobb oldali takaró lemezbe, ahol a szinkronos hajtást szolgáló fogas kerekek vannak, érdemes leszedni őket a csapjukról, letörölgetni őket és kenő anyaggal ellátva visszaszerelni  a helyükre, én ide is szilikonos zsírt és pár csepp olajat használok. Látható még középen az orsó tengely perselye, ezt is takarítsuk ki, és tegyünk egy kis zsírt olajat bele. Szereljük vissza a keretre.
oldalról látni a keretet és a fogas kerekeket már a helyükön megkenve
Ez volt a viszonylag egyszerűbb része a dolognak, haladhatunk tovább. Az orsó szétbontásakor a dobból kijött a tengely, ezt alaposan töröljük le és egyelőre tegyük félre. Vigyázzunk rá, ez egy fontos elem, ezen forog a dob..!
tengely
Ezek után a keretet és a dobot tegyük félre a tengellyel együtt biztos helyre. Nem marad más hátra ,  szét kell szedni az orsó hajtását, ez a bal oldali elég súlyos szerkezeti eleme az orsónak. A hajtókar műanyag anya takaró kupakjának a leszedésével fogjunk hozzá.

oldalról az orsó
Miután kicsavartuk a kis biztosító csavart a hajtó karból, levehető a műanyag takaró kupak. Látható a rögzítő anya is, amit egy zéger gyűrű is biztosít, ha kipattintottuk a gyűrűt és kilazítottuk az anyát, lejön a hajtó kar, (a zéger gyűrű hajlamos elpattanni, vigyázzunk rá.!) , tegyük őket majd külön egy helyre szép sorrendbe. Év közben itt is néha-néha egy-egy csepp olajat juttathatunk a tengelyre, jót tesz a hajtásnak.


anya és külön a gyűrű
Leszedhető tehát a hajtó kar, a fék csillag, itt minden féle kis alátéttel - rugós alátéttel stb. találkozunk, mindent szépen sorrendben szedjünk le, töröljünk tisztára, és rakjuk le. Az összeszerelésnél fontos lehet a sorrend, jobb egyből mindent sorrendbe letenni. Vékonyan át is zsírozhatjuk őket egyből.
Nincs más hátra, mint az orsó hajtásának a takaró lemezét-fedelét eltávolítani, ez 2 kis csavar kicsavarása után lehetséges is. Láthatóvá válik a hajtás, illetve a hajtó kar folyamatos visszaforgás-gátló tűgörgője is. (Vigyázzunk a csavarokra.)
oldal lemez és bronz fogaskerekek
Látható a tűgörgő, több funkciója van..: egyrészt ki támasztja a hajtó kar tengelyét, másrészt a kontra szerkezet miatt befog, és fárasztás esetén blokkolja  hajtást, a fékünk így aktivizálódik és engedi az orsó hajtását és a dobot visszafelé forogni (mint egy kuplung szerkezet), a dobot is fékezve természetesen. Csak és kizárólag olajozzuk takarítás után, zsírozni nem szabad..!!!!

látható tűgörgő kint és bent
Miután végeztünk a tűgörgős csapággyal, nincs más hátra, mint a hajtás. Ez gyakorlatilag egy nagyobb és egy kisebb bronz fogas kereket jelent. Én a nagyobb fogas kereket a fék lamellákkal alátétekkel együtt le is szoktam egyből húzni a helyéről. Ekkor láthatóvá válik a tengely, amin forgott, látszik is, hogy a kenő anyag koszos, csere érett. természetesen töröljük le az elhasználódott zsírt a tengelyről.
fogaskerék

koszos tengely

tiszta tengely
Miután a nagy meghajtó fogas kerékben elég sok minden van, és nem az jön sorrenden, én félre teszem, és az orsó egy nagyon fontos elemét takarítom és teszem rendben előbb, az orsó alap lemezén, nevezetesen az átváltó szerkezetet, ez minden dobásnál dolgozik ! Leszedem a fehér műanyag kengyelt a kis bronz fogas kerékkel együtt, kitakarítom, félre teszem, és bontom tovább a szerkezetet. Minden törlök tisztára és szépen sorrendben leteszek az alátét papírtörlő kendőre.
alkatrészek sorban

Miután minden tiszta, elkezdem az átváltó szerkezetet visszatenni, ekkor lítiumos sárga zsírral megkenem, teljesen általános gépzsír, amit műszer olajjal egy kis tégelyben meghígítok előre. nem kell sajnálni a kenő anyagot, de a feleslegesen sok se a legjobb. Ekkor szoktam megkenni a nagy fogas kerék-tartó tengelyét is.
Most jön az orsó „lelke” a nagy fogas kerék és a fék lamellák karban tartása, szépen mindent sorrendben szedjünk szét, és tegyünk magunk elé, törüljük őket el gondosan!A fogak közül alkoholos ecsettel mossuk ki a koszos kenő anyagot. A művelet lényege a megfelelő sorrend! Minden alátétet lekenek a hígított gépzsírral finoman, én a fék lamellákat is vékonyan, de azokat szilikonos zsírral, nem baj, ha csúszik kicsit a fék, a rosszabbik az, ha tapad.
átváltó szerkezet a helyén tiszta sárga zsírral
Ha végeztünk a kenéssel minden alá tétet tegyünk a helyére és helyezzünk mindent vissza az orsó-tartó tengelyére, tegyünk a fogas kerekek közé is természetesen hígított gépzsírt, és szereljük vissza a takaró lemezt a helyére. Ügyeljünk arra, minden a helyére kerüljön, semmi se maradjon ki.
Ezután természetesen a rugós alátéteket és egyéb alátéteket, fék csillagot tegyük a helyére, a hajtó karral együtt, ügyelve a biztosító zéger gyűrűre. A hajtó kar fogantyúit is megolajozhatjuk egyúttal, ha nem golyós csapágyasak.(Ez esetben nem azok)
Helyezzük vissza a dob tengelyt, rendesen kenjük meg a rajta lévő bronz perselyt a higított-lágyított gépzsírral. Látható a dobás közbeni fékezést biztosító röpsúly pálya, ide ne kerüljön kenő anyag..!
fogaskerék féklamellákkal
Végezetül szereljük össze az orsót a 3 biztosító csavar meghúzásával. Látható a worm shaft tengely tiszta, szilikon zsíros tengelye is. Tekergessük meg az orsónkat, had helyezkedjen el benne a kenő anyag szépen, így teljesen karban tartva várhatja a tavaszt és a szép halakat. A záró képen látható mi minden volt az orsónkban, nem csak az elhasználódott kenő anyagot távolítottuk el és pótoltuk az orsónkba, hanem a fém kopadékot is eltávolítottuk, ami igen csak fontos, mert az orsónkat nem koptatja tovább, evvel is növeltük valamennyivel az élet tartamát.



koszos törlőkendők
Ha valaki nem érez elég bátorságot és késztetést az orsó ilyen szintű szétszerelésére és karba tartására, az bízza szakemberre. Néha többet ártunk, mint használunk kellő tapasztalat hiányában, gondoljunk csak egy-egy alkatrész, rugó elvesztésére pótlására. Ettől függetlenül nem olyan nagy ördöngösség ez, hogy valaki ne tudja ezt szépen nyugodtan gondosan elvégezni otthon is akár.
Amennyiben a fent leírtakkal, valamint bármilyen multiorsóval kapcsolatos kérdés felmerül, ezen az elérhetőségen várom a kérdéseket, megjegyzéseket, javaslatokat:
magnum9797@gmail.com 

Az alábbi képekkel fogásokban gazdag horgász évet kívánok mindenkinek..!Üdv: Magnum97.










 Kelt: 2016. év Fergeteg havának 8.-ik napján





6 megjegyzés:

  1. Iszom 1 sört és szétszedem a cardiffomat. Kedvet kaptam karbantartáshoz.
    jó az írás, alaposan bemutatja a piszkos melót ;)
    Gratula mindkettőtöknek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az ilyen karbantartós cikkek megírásában látok értelmet, azért is született meg, ám én nem sokat tettem hozzá, az érdem M.-é...:)

      Törlés
  2. Valahogy sejtettem.;)
    M ha leírná amit tud a multikról megtöltene 1 könyvet.

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm Bicska! Az se baj ha iszol egy sört, de inkább utána tedd, amikor minden a helyére kerül. Az tény sok orsóm volt és van is eleve, és sokat szedtem szét és raktam is össze. Elvben ugyan azok. Azért egy abu henger multin szemléltettem, mert nekem a mai napig ez a konstrukció testesíti meg a multiorsó fogalmát.

    VálaszTörlés
  4. Solti kis Duna. 2014-es éves lejelentett rekord.

    VálaszTörlés