2022. július 2., szombat

Gyümölcsöző retrópeca a folyón

Mi más kellhetne még?
Bizonyára emlékeznek sokan néhány korábbi írásomra, ahol épp felületesen, de megemlítésre került a gyümölcsökkel való horgászat domolykókra. Idén a nyár beköszöntével ismételten próbát tettem, vajon kedvence e még a telényeknek a friss érett gyümölcs. Nagy volt az elszántság, reményekkel fűtve látogattam ki hamarosan a folyó partjára, amely kissé áradó és zavaros volt. Bíztam benne, mindez nem akadályoz majd a horgászatban.

Gyümölcs már volt. Tavalyról fagyasztott meggy, később idei is, vadcseresznye, s faeper is, amelyet közvetlenül a folyóparton is szedhettem.  Egyszerű horgászat, egyszerű felszerelés, egyszerű csali (melynek szedése közben magam is behabzsoltam), s mégis mennyi élmény....


Érik a mézédes vadcseresznye

Érik a faeper


Jutott belőle haza is






Ezzel már el lehet indulni domizni


Működik a fagyasztott magozott meggy is
                 

Próbálkozásaimat siker koronázta, nem is akármilyen. A halak szinte az első úsztatástól kezdve vehemensen vetették utána magukat a felkínált finomságokra. 

Fagyosan, vagy kiengedve, mindegy, ha éhes

Amikor már rendesen kihorgászgattam magam, néhány naponta párszor végigzongoráztam egy-két ígéretes szakasz, s nem igazán éreztem azt a kihívást, ami megmozgatott még az elején, eszembe jutott, hogy bizony nagyapáink, dédapáink is hasonló módon kerítették kézre ezeket az igazi vadvízi harcosokat, csak éppen az akkori kornak megfelelő felszerelésekkel. Felcsillant a fény. 

Kezd alakulni a méret

Levettem a polcról, ahol az ősi orsókat tartom az ereklyék közül egyet, egy kifogástalan működésű réges-régi KS-130-as tároló orsót, egy korban hozzá illő libatollúszót, s egy három tagos üvegbottal házasítottam a felszerelést. A horog nagyobbacska, egyágú, amely alkalmas arra, hogy a meggyet mag alatt tűzve tartsa a horgon. Így nehezebben szívja le a domolykó róla a gyümölcsöt. 

Ifjú domolykó a matuzsálem orsó mellett
                  

Szóval megvolt a felszerelés. Ilyenkor mindig azon aggódok, jajj, csak működjön. Ha halat fogok, az elsőt, mindegy mekkora, a lényeg, hogy meglegyen az az érzés, hogy -Igen, megvolt a terv, összeállítottam, működik!- és ez számít.


Talán ő volt a legkisebb
                   

Elszoktam a tárolóorsótól, kissé berozsdálltak a mozdulatok, a bedobás, a zsinór leszedése előtte, zsinórvezetés, behúzás....stb. Ám hamar visszatért minden, a harmadik eresztés már rutinosan ment. 

Az úszó lassacskán tette meg a métereket a folyócska túlpartján a zsombékok előtt, mikor is hirtelen megrezdült a libatollúszó veresre festett antennája, s egy szemhunyásnyival később az úszót a mélybe rántotta valami. A bevágás nem késlekedett, ült a horog. A bot szépen hajladozni kezdett, a zsinór megfeszült, s a hüvelykujjamnak bizony rá rá kellett fékeznie a tárolóorsóra. A bot szépen dolgozott, tette a dolgát, a sodrás is segítségül jött, s kezdtem nyerni a métereket. Elöntött az a jó érzés, hogy igen, a régi felszerelés bármilyen öreg is, még ma is teszi a dolgát, ma is megállja a helyét, s vele én is megállom a helyem a folyón!


Ő már komolyan húzott
                

Pompás, fél méteres domolykó rázta a buci fejét, de a horog jól akadt, tartotta a halat, amely kifáradva néhány pillanatra a szárazra került, majd úszott tova a folyó ölelésébe.


Igazi vadvízi erőgép
              

Szakmányban jönnek a szebbek gyümölcsre
                    

Ha aznap nem fogok már semmit, az se baj, hiszen megvan amiért jöttem, működik a rendszer, a halak továbbra is eszik a gyümölcsöket. Feljebb mentem a folyócskán, s újra araszolt az úszó lejjebb az árral a korábbi fogas helyszíne fele, de nem ért el odáig. Baaammm...... Ismét elragadta egy domolykó. Majd nem sokkal később megint. Aztán többször is meg a horgászat alig másfél órás ideje alatt....


Testvérem első meggyes domolykója, s mindjárt egy közel fél méteres

Előnyei mindenképpen vannak az efféle pecáknak. Átélni a több évtizeddel ezelőtti horgászatok hangulatát, erre kiváló. Gyakorlati tapasztalatom, hogy a kisebb folyókon a túlparti bokrok alá bepöttyintett wobblerbe amikor az ember belehúz, az jön ki a bokor alól, vagy épp be se megy alá rendesen. Az úsztatott gyümölcsöt viszont bármilyen hosszú szakaszon a túlparttal, de a saját oldali parttal is párhuzamosan lehet úsztatni a bokrok alatt, ahol ott lapulnak a domolykók. Ez az előny nagyon megtetszett. Új lehetőségek nyíltak ki, szinte kerestem az ilyen, pergetőbottal meg nem horgászható szakaszokat, ahol sejtettem, hogy lapulnak domolykók. Szeretettel, s örömmel gondolok vissza ezekre a horgászatokra. Bízom benne, aki kipróbálja, az hasonló élményekkel gazdagodik majd...

(S.Cs.)


Kelt: 2022. év Áldás havának 2.-ik napján


2 megjegyzés:

  1. Üdv.A félméteres domi mekkora súly volt?Grat.Nagyon jó írás,és nagyon szép halak!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Súlyt nem mértünk, saccra olyan 1,8-- 2 kg lehet

      Törlés